Вивчення німецької мови у дитячому садочку
Німецька мова (як державна мова чи мова меншості) є розповсюдженою в багатьох країнах Західної, Центральної і Східної Європи. Німецька мова є рідною для 90-95 мільйонів людей в Європі, які становлять 13,3 % від усього європейського населення. Ця мова є другою за поширеністю у Європі після англійської.
Німецька є державною мовою в Федеративній Республіці Німеччині, Австрії, Швейцарії, Ліхтенштейні, Люксембурзі та Бельгії.
Чому німецька мова саме в дитячому садку? Маленькі діти завжди відкриті для всього нового. Вони вчаться, граючись, і з радістю відкривають мовне розмаїття нашого світу. Саме в ранньому віці діти можуть з легкістю вивчати мови.
Найкращі результати досягаються в тому випадку, коли діти потрапляють у природне мовне середовище, як при вивченні рідної мови. Коли діти танцюють, співають, майструють своїми руками, слухають історії, у них розвивається відчуття мови, а також народжується бажання вивчати мову впродовж усього життя.
При цьому йдеться не стільки про вивчення іноземної мови, скільки про те, щоб діти відчували радість при знайомстві з новою мовою та могли багатосторонньо розвиватися. Відкриваючи нову мову, малюки розвивають свої емоційні, креативні, соціальні та когнітивні здібності.
„Deutsch mit Hans Hase” (Німецька мова із зайчиком Ганс) – це мотивуюча мовна програма для дітей, що складається з 30-ти уроків та базується на новітніх дослідженнях у сфері раннього вивчення іноземних мов.
- Маленький зайчик – лялька, що одягається на руку, відвідує дітей у звичному для них оточенні, в дитячому садочку, та грає з ними. Таким чином зайчик стає другом для дітей, а також фігуркою, що асоціюється із новою мовою.
- Методика „Deutsch mit Hans Hase” враховує природні потреби дітей, робить їх допитливими і пробуджує інтерес до іноземних мов.
- Важливою складовою програми є різноманіття методів роботи. Діти досліджують мову за допомогою коротких історій, пісень, римувань, малювання, поробок та гри.
Методично-дидактичні принципи
- Робота за програмою “Total Physical Responce (TPR)”: Як і під час вивченння рідної мови, уміння розуміти на слух, а також радість від вивчення нової мови виходять на перший план.
- Використання елементів театральної педагогіки: головний герой – лялька Hans Hase – грає з дітьми і супроводжує їх на шляху до світу нової мови.
- Орієнтація на практичну діяльність: мовні заняття відбуваються через певну практичну діяльність (малювання, танці, пісні тощо).
- Візуалізація: малюнки, плакати, розмальовки – головні елементи методики. Вони допомагають під час розповіді історій, слугуючи наочним матеріалом для спрощення загального сприйняття матеріалу.
- Кожна дитина навчається у своєму темпі: приємна атмосфера говорити чи повторювати щось, – дуже важлива складова навчального процесу.
Теми обираються з буденних занять дитини, наприклад:
- Я…
- Мій дім…
- Мені подобається …
- Мої друзі
- Моя іграшка
- Мій одяг
- Один, два, три – ми рахуємо
- Кольори
- Види спорту
- Впродовж року (пори року, погода, свята)
Що може дитина після 30-ти уроків з Hans Hase? Заняття німецькою мовою як іноземною у ранньому віці розвиває у дітей властиві їм мовні вміння. Акцент робиться на розумінні мови на слух та вмінні реагувати на сказане. У цьому віці є абсолютно достатнім, якщо дитина після вказівки зайчика може, наприклад, розмалювати картинку у відповідні кольори, чи виконати певні рухи під час танцю. Не можна примушувати дітей говорити чи повторювати інформацію.
Таким чином діти можуть:
- проговорювати слова та будувати прості речення на ті теми, які їх стосуються безпосередньо;
- реагувати на прості, знайомі питання невербально – мовою тіла, чи виконанням певних дій, або вербально – за допомогою найпростіших слів;
- співати деякі пісеньки, розказувати римування;
- зробити невелику постановку історії у групі.