Торкаємося пальчиками клавіш фортепіано і не підозрюємо, що запускаємо процеси розвитку культури мовлення. Все, чим ми себе оточуємо та чим займаємося, впливає на наше життя, а особливо музика. До вашої уваги 10 причин, чому варто займатися музикою та з якими сторонами нашого життя вона має безпосередній зв’язок.

1. Музика – це світ емоцій, вона здатна викликати посмішку, сльози, хвилювання.

Розвиток емоційного стану є надзвичайно важливим для кожної людини. Заняття музикою дають змогу прожити різні емоції та розкрити своє внутрішнє «я».

Під час прослуховування та виконання музичних творів у нас змінюється серцебиття, ми на фізичному рівні здатні відчувати емоції, які несе в собі певний твір. Граючи на музичних інструментах, ми перевтілюємося у різні ролі, демонструючи різні характери та манери, навіть ті, які  з певних причин стримуємо в собі або не наважуємося проявити у реальному житті.

2. Музика тренує наш мозок – вчить концентруватися, зосереджуватися на конкретній думці, абстрагуватися від усього зайвого. Крім того, музика вчить звертати увагу на деталі – який звук вищий, нижчий, довший, коротший. Це своєрідна підготовка дитини до письма, читання, до майбутньої складної когнітивної роботи.

Дослідження, проведені науковцями, показали, що кожного разу, коли ми граємо на музичному інструменті, в мозку ніби вибухає феєрверк, відбувається справжній фестиваль. Нейрони утворюють дивовижний оркестр нашого мозку, а гра на інструменті задіює всі його зони одночасно, особливо зорову, слухову та моторну зони кори головногомозку. Тому музиканти мають надзвичайно хорошу пам’ять і структурне мислення. Недарма у деяких сучасних компаніях віддають перевагу потенційним працівникам, котрі мають музичну освіту.

3. Музика виховує характер.

Так як займатися грою на музичних інструментах потрібно регулярно, це чудово виховує волю та дисципліну. Звісно, маленьким виконавцям не обійтись без підтримки батьків, завдання яких – мотивувати та стимулювати на шляху до досягнення мети.

4. Музика має багато спільного з іншими дисциплінами.

Наприклад, математикою. У нотах є багато речей, які потрібно рахувати – аплікатура, тобто нумерація пальців, розмір музичного твору, п’ять лінійок нотного стану, такти, тривалості нот і пауз, темпові позначення.  Не дивно, що більшість нобелівських лауреатів з фізики та хімії так чи інакше були пов’язані з музикою. Наприклад, згадаймо двох визначних фізиків XX століття – Альберта Ейнштейна та Макса Планка. Ейнштейн чудово грав на скрипці, а Планк міг стати відомим піаністом-віртуозом, якби не надав перевагу математиці та фізиці.

«Якщо ви бажаєте, щоб ваші діти зробили перший крок до Нобелівської премії, навчайте їх…Музиці» (Михайло Казінік)

5. Музика розвиває мовлення.

У будь-якому творі музична мова завжди наповнена фразами, реченнями, комами, крапками, знаками питання та оклику. Не секрет, що музикантам краще вдається говорити, писати, легше засвоювати граматику та іноземні мови, що пов’язано з умінням миттєво вловлювати мелодику мови і правильну вимову.

Зокрема, діткам, які мають логопедичні проблеми, наполегливо рекомендують займатись вокалом та грою на музичних інструментах. І це дає хороші результати. З вокалом зрозуміло… А як впливає гра на музичних інструментах? Все дуже просто. На кінчиках пальців знаходяться нейронні закінчення. Доторкаючись до клавіш чи струн інструменту, ми їх постійно стимулюємо, розвиваючи дрібну моторику, що контролюється обома півкулями мозку. Таким чином, моторика має прямий вплив на розвиток мозку, особливо на ті його механізми, що відповідають за мову.

6. Музика розвиває інтелект.

При виконанні  твору музикант свідомо знаходиться у трьох часових вимірах – пам’ятає про минуле (те, що прозвучало), контролює теперішнє і вже передчуває майбутнє. Намагаючись досягти цілісності музичного твору, донести закладений в нього зміст, виконавець одночасно контролює текст, форму, темп, ритм, динаміку, тембр, гармонію.

7. Музика розвиває креативність.

Без фантазії неможливий процес творення. А під час слухання чи виконання музики ми можемо уявити все, що завгодно – бурхливе море, заметіль, місячне сяйво, навіть хліб з маслом. До речі, існує музичний твір під назвою «Das Butterbrot» (авторство часто приписують В. Моцарту), в якому композитор імітує процес намазування масла на хліб.

Крім того, граючи, наприклад, на фортепіано, координація правої та лівої руки посилює зв’язок між півкулями мозку. Завдяки цьому музиканти можуть розв’язувати поставлені проблеми більше ефективно і творчо в академічній та соціальній сферах.

8. Музика виховує емпатію .

Специфіка музичної мови дає можливість музиканту бути у стані емпатії, тобто сприймати внутрішній світ іншого (ототожнюючи себе з ним) зі збереженням емоційних та смислових відтінків. Музикою ми сміливо можемо сказати те, що не наважуємося промовити словами.

9. Музика і комунікація.

 Музичні заняття в оркестрі та хорі розвивають навички роботи в команді. Адже ми вчимося слухати і чути не лише себе, але й інших. Кожен із учасників хору чи оркестру є важливим елементом команди, від кожного з них залежить якість процесу та досягнення поставленої цілі. Щоб оркестр добре звучав, кожен музикант повинен працювати дуже продуктивно.

10. Музика розвиває всі необхідні навички, які дає нам сучасна школа. Але музика робить це на іншому матеріалі, тому і результат досягається набагато швидше.