Наш навчальний заклад
Новини
Театралізована діяльність дошкільників - нові підходи.
Театралізована діяльність дошкільників - нові підходи.
 
 
 Людмила Ратушна, вихователь-методист
ДНЗ № 36 «Ластівка», м. Вінниця

  У розмаїтті засобів впливу на формування особистості дитини дошкільного віку важливе місце посідає театр. Це особливий - синтетичний вид мистецтва, який органічно поєднує в собі художнє слово, драматичну дію, поетику, живопис, музику та літературу. Він допомагає дитині глибше пізнати себе, внутрішній світ, спонукає її до самовдосконалення, викликаючи естетичні почуття та емоції в ходжі театралізованого дійства.
Театралізована діяльність у дошкільному віці - один із найефективніших засобів педагогічного впливу на розвиток особистості дитини. За
Л.С. Виготським "акторська праця є своєрідною творчістю психофізіологічних станів людини " . Вона сприяє розвитку у дошкільнят фантазії, виникнення у їхній уяві яскравих образів літературних героїв, казкових персонажів. Крім того, малюки вдаються до виразного втілення психологічних особливостей персонажів, самостійно добирають для них засоби мовленнєвої( інтонації) та зовнішньої виразності ( виразні рухи: рук - жести, обличчя - міміка, всього тіла - пантоміміка).
Якщо створити умови для її розвитку , в дитини неодмінно відкриються здібності, закладені в ній природою. Педагоги нашого дошкільного закладу вбачають своє завдання в тому, щоб виявити ці перші здібності і на цьому тлі створити умови для повноцінного розвитку особистості.
Так вже з раннього віку ми залучаємо дітей до театрально-ігрової діяльності, починаючи із фланелеграфа, театральних та настільних ігор. Для старших дошкільнят - ігри-драматизації та імпровізації (розігрування сюжету без попередньої підготовки). Традиційно використовуємо в роботі з дітьми різні види театрів: настільний, тіньовий, пальчиковий, ляльковий.
Ознайомлюємо дошкільнят із призначенням та історією театру, з творчістю акторів.
З дітьми працюють досвідчені і творчі педагоги, які враховуючи педагогічний досвід, ніколи не зупиняються на досягнутому. Оновлюючи навчально-виховний процес, відшуковують нові форми та методи організації театралізованої діяльності. Тому виникла ідея організувати нетрадиційний театр.
Творча група педагогів, зацікавлених цією проблемою . розпочала роботу над створенням "театру на фартухові ", який докорінно змінює традиційний погляд на організаційний аспект театралізованої діяльності дошкільників. Оскільки для ефективного показу вистави важливо все: які декорації та їх розміщення, які ляльки, яка ширма , де сидять діти, то педагогу приходиться витрачати час для вирішення таких організаційних моментів. А даний вид театру надає можливість вихователю, одягнувши театр-фартух, відразу розпочати виставу. І вже за хвилину декорації рухаються разом з акторами , вихователь вміло маніпулює ляльками, вдало доповнюючи їх мімікою, жестами, засобами мовленнєвої виразності.
Робота над створенням нового театру - це політ фантазії, чудовий спосіб проявити творчі здібності дітей, педагогів, батьків, можливість перетворення звичайних, на перший погляд, предметів на казкових героїв, декорації. Для виготовлення фартухів педагоги використали яскраві , різнокольорові тканини, які найбільш вдало підходили для розміщення декорацій: для зимового сюжету( «Рукавичка», фото 1) - фартух блакитного кольору, для зображення лісу ( «Котик і півник», фото 2,3 - зеленого кольору), зобразити сюжет у виставі «Кривенька качечка » (фото 4) допоміг жовтий колір, і т.д.
Декорації виконані в таких кольорах, щоб вони не «подавляли» ляльку, а «працювали» на неї і на сценарій в цілому.
Фото 1Фото 2Фото 3

Ляльки та декорації виготовлені з різного покидькового та природного матеріалу: тканини, хутра, ниток, паперу, поролону, соломи, гілок, штучних квітів,стрічок та іншого підручного матеріалу. В процесі роботи педагоги вдало поєднали різні техніки створення персонажів(«Червона шапочка,
(фото 5) - вишивання та в'язання нитками; «Колобок» (фото 6) - аплікація з паперу; «Ріпка» (фото 7), «Кривенька качечка» - аплікація з тканини; «Колосок» (фото 8), «Троє поросят» (фото 9) - виготовлення м'яких іграшок та інше.)

 

           Фото 4Фото 5Фото 6
Створивши перший театр на фартухові «Котик і півник» (фото 10), педагоги помітили, що такий театр викликає у дітей інтерес до постановки, розуміння сюжету; дає можливість взаємодії «актор - глядач», швидкої та зручної зміни декорацій (ляльки та декорації кріпляться на липучки ), компактність зберігання та зручність переносу та облаштування ( всі ляльки та декорації знаходяться в окремих кишеньках).

 

          Фото 7Фото 8Фото 9

Також даний вид театру забезпечує можливість показу театралізованих вистав на прогулянках в теплу пору року, а зокрема в літній оздоровчий період, коли потрібно забезпечити максимальне перебування дітей на свіжому повітрі.
З успіхом використовуємо театр на фартухові в навчальній діяльності, коли потрібно порахувати героїв, закріпити навички орієнтування в просторі, форму предметів та інше. Адже знання, отримані разом із враженнями, досить міцні і глибокі.
Тож до послуг малюків нашого садочка вже готові яскраві, виразні, колоритні театри: «Колобок», «Ріпка», «Рукавичка», «Котик і півник», «Колосок», «Кривенька качечка», «Троє поросят», «Червона шапочка» (фото 11).

 

 

                      Фото 10                                                                    Фото 11

 

 
 
 

Дата: 2010-08-09 11:37:06